Lustrzane bezpieczeństwo
Lustra drogowe są urządzeniami bezpieczeństwa ruchu , które poprawiają widoczność na skrzyżowaniach. Ale czy tylko ?
Często montaż luster pomijany jest już na etapie projektowym ,a to właśnie podczas wykonywania projektu organizacji ruchu uwagę powinno się skupić na bezpieczeństwie użytkowników niezależnie czy jest to droga , wyjazd z posesji, czy choćby nawet stanowisko postojowe w garażu podziemnym.
Co zrobić jak nie ma takiego lustra , a ewidentnie poprawiło by ono widoczność w problematycznym miejscu?
W przypadku pasa ruchu zagadnienie jest trochę skomplikowane i wymaga zrealizowania procedur związanych z ustaleniem organu zarządzającego , wykonaniem, zaopiniowaniem i zatwierdzeniem projektu organizacji ruchu . Dopiero zatwierdzony projekt stanowi podstawę do umieszczenia lustra drogowego w pasie ruchu. Należy także pamiętać ,że są wytyczne określające sposób montażu oraz dobór jego rozmiaru :
- Dobór rozmiaru
- Odpowiednia konstrukcja wsporcza
- Wysokość na jakiej montujemy lustro
- Odległość od krawędzi jezdni
W przypadku hali garażowej procedura jest łatwiejsza i nie wymaga urzędowych zatwierdzeń.
Należy jednak pamiętać o konieczności naniesienia zmian na projekt organizacji ruchu . Ważne jest aby montaż luster wykonany został w sposób odpowiedni dla wytycznych danego obiektu z zachowaniem skrajni wysokościowej. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest rozmiar lustra o średnicy 500 mm . Niewielki rozmiar lustra pozwala na zamontowanie go na filarach wsporczych za pomocą wysięgnika. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na regulację w 3 zakresach i zapewnienie widoczności z ok 7 m.
Oczywiście aby ułatwić sobie życie zawsze można zlecić dobór, montaż oraz załatwienie kwestii formalnych specjalistom.